1- دعا و نماز از قربانی بزرگتر و مهمتر است. 2- دعا و نماز از اعمال نیک با اهمیتتر است. 3- کسی که دعا و نماز میخواند، باید قلب خود را متوجه (خدای) آسمان سازد. 4- کسی که دعا و نماز میخواند باید چشمانش را پایین انداخته و قلبش را متوجه بالا سازد. 5- کسی که فکرش آسوده نیست (تمرکز حواس ندارد) نماز نخواند. (تلمود؛ عرووین 65 الف) 6- هر کس که برای همنوع خود دعا میکند و جهت او طلب رحمت مینماید، در حالی که خود نیز به آن مورد نیاز دارد نخست به خود او جواب داده میشود و خود او اول نجات مییابد. 7- هر کس فرامین الهی را با ایمان کامل بر خود قبول نماید و آن را انجام دهد شایسته آن خواهد بود که الهام الهی بر او قرار گیرد. (مخیلتا صفحه 33 ب ) 8- بهترین راه تزکیه روح، نماز است، چون وسیله مطمئنی جهت تزکیه است. 9- نماز مایه آرامش است. 10- نماز مایه نزدیک شدن انسان به سعادت است. 11- نماز انسان را از فحشا و منکرات باز میدارد. 12- نماز سپاسگزاری از معبود است چون تشکر از نعمت دهنده واجب است، چنانچه اگر کسی کاری را برای ما انجام داد و از او تشکر نکنیم در حق او جفا کردهایم. 13- از ویژگیهای نماز جلوگیری از غفلت است. 14- نماز انسان را به پاکیها و پاکسازی هم ظاهر و هم باطن هدایت میکند. 15- نماز ضد اضطراب و پریشانی است. 16- نماز سدی است در مقابل گناهکاریها و ایجاد روح تقوا و پرهیزگاری. 17- نماز وسیله پاک شدن و ثابت کننده خلوص و پیراستگی از تکبر و غرور است. 18- نماز وسیله زدودن پرده های غفلت و سستی، پرورش فضائل اخلاقی گسترشدهنده زمینه عدالت و رعایت حقوق اجتماعی، ایجاد روح، نظم و پاکیزگی در ظاهر و باطن انسان است. 19- نماز درست است که به وسیله فرد انجام میپذیرد، اما با نماز، ساخته شدن عضوی از جامعه شکل میگیرد و این رابطه بین نماز و اجتماع است. 20- وقتی انسان متذکر خدا بود خدا را مراقب خویش دید قهراً از انجام گناه و منکرات شرم و حیا میکند. 21- شادابی روح انسان: نماز در ساخت روح انسا، همان نقشی را ایفا یکند که نرمش و ورزش در ساخت جسم انسان ایفا مینماید. 22- نماز روح انسانها را به مبداء هستیبخش مرتبط و متصل میکند و با این ارتباط، روح و جان آدمی را زنده، بانشاط و آرام میسازد و او را برای انجام سایر تکالیف و وظائف فردی و اجتماعی آماده میکند. 23- خواندن نماز علاوه بر آن که انجام یک دستور و یک واجب الهی است، خود مانع از انجام زشتیها، خلافها و گناهان دیگر است. 24- یکی از فلسفه های عبادت، اظهار خضوع و تسلیم در مقابل امر پروردگار و ایجاد روح عبودیت و بندگی در انسان است. 25- و بالاخره نماز دارای آثار و فلسفههای متعددی است از جمله این خواص: نماز، تقدیر و سپاسگزاری از خدا است، موجب آرامش انسان است، موجب یاد خداست، زمینه پرهیز از گناه را در انسان فراهم میکند، تأکیدی بر نظافت و سلامتی است، دارای آثار وحدتبخش اجتماعی است و موجب انضباط و وقتشناسی است.
جعفر صباحی راد | 12:45 صبح - جمعه 90/9/11